Modulering Immuunsysteem (4)

Na jaren van Lyme heb ik terug energie!

Lees op deze pagina hoe het immuunsysteem overactief wordt bij Lyme-patiënten, en daardoor tal auto-immuniteitsziektes kan veroorzaken. Ontdek de heilzame werking werking van vitamine D3 en Omega-3 op de modulering van het immuunsysteem.  Ontdek ook waarom je zeker GEEN immuunversterkers mag nemen. 

Modulering van het immuunsysteem (spoor 4  in de Lyme Behandeling)

Verduidelijking over het hoe en waarom van modulering van het immuunsysteem

Het immuunsysteem is normaal gezien enkel ’s nachts actief, overdag rust het uit

Het immuunsysteem is het natuurafweermechanisme van de mens. Vergelijk het met een leger soldaten (kort gezegd de witte bloedcellen). Normaal gesproken komen die enkel ’s nachts, als het lichaam in rust is, uit de kazerne om aan recuperatie en herstel te doen. En enkel soms overdag als je één of andere verwonding oploopt.

’s Nachts gaan ze dan bvb tal van foute DNA-mutaties die het lichaam overdag heeft gemaakt, weer rechtzetten. Ze zorgen er ’s nachts eigenlijk voor dat het lichaam na het ontwaken weer gezond aan een nieuwe dag kan beginnen.

Normaal gesproken rust het immuunsysteem overdag uit, om zelf op krachten te komen.  

Problemen met een overactief  en verzwakt immuunsysteem bij de Lyme patiënt

Bij de Lyme-patiënt is het echter zo dat hoe verder de ziekte met de co-infecties zich heeft gevorderd, hoe langer hoe meer het immuunsysteem ook overdag actief is. Dan krijgt het immuunsysteem geen tijd meer om te rusten.

Je wordt er zelf ook zeer erg moe van, want het immuunsysteem is de grootste energievreter in ons lichaam, en dat merk je.  Je kan niks meer, en je wil enkel nog liggen en slapen

Als het immuunsysteem dermate en 24/24 wordt getriggerd, komen we na verloop van tijd in de fase van een “overactief” immuunsysteem. Aangezien de soldaten dag en nacht uit de kazerne worden gehaald, hebben ze geen tijd meer om uit te rusten, “na te denken” zo je wil, en gaan ze fouten maken. Ze gaan bijvoorbeeld foute DNA-mutaties niet langer meer of niet volledig meer opruimen, met mogelijk ernstige aandoeningen tot gevolg.  

 

Auto-immuniteitsziekten

Maar bij een langdurig overactief immuunsysteem loeren ook tal van auto-immuniteiten om de hoek: je immuunsysteem is dusdanig de kluts kwijt dat het ook je eigen lichaamscellen gaat aanvallen. Psoriasis is daar één van de vele voorbeelden van (je lichaam valt de eigen opperhuid aan omdat ze die cellen gaat interpreteren als niet-lichaamseigen). Onder andere psoriasis komt veel voor bij Lyme-patiënten.

Er zijn talloze auto-immuniteitsziekten. Hier zie je een lijstje van auto-immuniteiten om van te duizelen (lees verder onder de lijst)

Auto-immuunziektes bovenop de ziekte van Lyme en co-infecties zijn niet wenselijk.

Het mag dus duidelijk zijn dat we deze auto-immunitietsziekten willen vermijden.  

GEEN ImmuunVERSTERKERS NEMEN!

Auto-immuniteitsziektes vermijden, kunnen we doen door VOORAL GEEN IMMUUNVERSTERKERS te gebruiken.  Als we dit zouden doen, versterken we het immuunsysteem nog, waardoor het nóg actiever wordt, en nóg meer op hol zal slaan en er op die manier nog meer kans bestaat dat het zich tegen het eigen lichaam zal keren.  

ABSOLUUT GEEN immuun-VERSTERKERS nemen dus!!! Dat is een zeer slecht plan!!

Het lijkt wat tegenstrijdig, want we hebben juist ons immuunsysteem nódig om uiteindelijk te genezen?  

Maar we schieten absoluut NIKS op met een leger aan soldaten dat onszelf aanvalt.

Oplossing: het immuunsysteem moduleren 

Wat we wel gaan doen, is het immuunsysteem “moduleren”.

Dit is eigenlijk ervoor zorgen dat het immuunsysteem  getemperd wordt, zodat de over-activiteit ervan verdwijnt. Die overactiviteit heeft immers al aangetoond dat dat niet de weg is tot genezing, wel integendeel.

Door de modulering van het immuunsysteem gaan we ervoor zorgen dat het immuunsysteem terug op zijn gezonde peil komt. Het immuunsysteem wordt er absoluut niet door verzwakt, maar wel geholpen om terug op zijn pootjes terecht te komen.  We brengen het immuunsysteem terug naar een gezond niveau.

Modulering van het immuunsysteem (spoor 4  in de Lyme Behandeling)

Supplementen en lichaamsgewicht

De dosering van deze supplementen is gebaseerd op een lichaamsgewicht van +/- 70kg. Weegt u 60kg of 80kg, blijft de dosering dezelfde. Weegt u veel minder of meer, moet u de dosering in die verhouding aanpassen.

Tijdsduur inname supplementen

Wat betreft de tijdsduur: het minimum is 3 maanden,  maar nog beter is een jaar, of eventueel langer bij erg hardnekkige Lyme. U zal al wel beterschap voelen na een maand.  Voelt u dat u terug volledig genezen bent, kan u ermee stoppen. Desalniettemin zijn onderstaande voedingssupplementen zeer gunstig voor het lichaam, ook voor niet-zieken, en de supplementen kunnen heel het leven worden doorgenomen zonder problemen.

De Supplementen Omega-3 en Vitamine D3 zijn de voornaamste stoffen die het immuunsysteem moduleren

Deze twee essentiële supplementen zijn speciaal gericht op het moduleren van het immuunsysteem:

  1. Vitamine D3 Vloeibaar van Solgar (in pipetvorm)

    • 15000 IE per dag, dat is 3x per dag 1 vol pipetje (bij lichaamsgewicht van +/- 70kg) (in dit geval kan je de D3 uit de basis-suppletie laten vallen)
  2. Omega-3 1500mg EPA + 1000mg DHA van Solgar (=zuiverste kwaliteit)

    • 5 capsules verspreid over de dag bij het eten (in dit geval kan je de Omega-3 uit de basis-suppletie laten vallen)

Bijkomende verduidelijking omtrent vitamine D

De kennis over de rol van van de vetoplosbare vitamine D in het menselijk lichaam is sterk toegenomen.  Vitamine D (calciferol) staat de laatste jaren sterk in de belangstelling.

Vitamine D speelt een gunstige rol bij:

  • Bewegingsapparaat:
    • Osteoperose, osteomalacie, rachitis, myopathie, sarcopenie
  • Auto-immuunziekten:
    • Diabetes Type 1, multiple sclerose, chronische thyroïdis (Hashimoto), reumatoïde arthritis, inflammatoire darmziekte, SLE (systemische lupus erythematosus)
  • Metalbool Syndroom
  • Diabetes Type 2
  • Hart- en vaatziekten:
    • Hypertensie, atherosclerose, ischemische hartziekte, hartfalen, beroerte
  • Infectieziekten:
    • Influenza, tuberculose, (virale) luchtweginfecties
  • Mentale aandoeningen:
    • Schizofrenie, depressie, angst, autisme
  • Kanker:
    • Borst-, prostaat-, dikke darm-, huid-, blaas-, slokdarm-, maag-, ovarium-, nier-, cervix-, mond-, pancreas-, en baarmoederkanker, Hodgkin en non-Hodgkin lymfora
  • Oogaandoeningen:
    • maculadegeneratie

Wetenschappelijk bewijs omtrent vitamine D

 

Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat een goede vitamine D-status bijdraagt aan een preventie van veelvoorkomende (chronische) ziekten, waaronder ziekten van het bewegingsapparaat, metabool syndroom, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten, infectieziekten, kanker en mentale aandoeningen. Er zorg voor dragen dat de vitamine D-voorziening het hele jaar optimaal is, is daarom een uitstekende (en goedkope) investering in de gezondheid. 

Vitamine D is belangrijk in iedere levensfase; een commentaar in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde is treffend getiteld: “Vitamine D: belangrijk al vóór de wieg en tot het graf”. 

Het is zelfs mogelijk dat verbetering van de vitamine D-status leidt tot een hogere levensverwachting: in een meta-analyse (grotschalige analyse) uit 2007 melden onderzoekers dat vitamine D-suppletie (gemiddeld 400-800 IE/dag) is geassocieerd met afname van de totale sterftecijfers. 

In het voorgaand hoofdstuk staat een overzicht van de aandoeningen die in verband zijn gebracht met een inadequate vitamine D-status of -werking. 

Vitamine D-gebrek leidt tevens tot een scala van tamelijk algemene en aspecifieke klachten zoals vermoeidheid, (spier-) pijn, en lage rugpijn. 

Bijkomende verduidelijking omtrent Omega-3

Omega-3 is betrokken bij het:

  • Reguleren van de genexpressie en is van belang voor de signaaloverdracht in cellen
  • Reguleren van de celdeling, celdifferentiatie en celapoptose
  • Reguleren van het immuunsysteem

Dosering Omega-3

  • voor een dagelijkse onderhoudsdosis (bij gezonde mensen) kan worden uitgegaan van circa 300-1000 mg EPA+DHA per dag.
  • De optimale therapeutische dosering omega-3 vetzuren varieert per aandoening en kan oplopen tot 5 à 10 gram per dag